איך מודדים גובה סולר במיכל בנפח 5,000 ליטר? ארבע אפשרויות למדוד את גובה הנוזל במיכל דלק

5 בדצמבר 2019

לקוח שברשותו מיכל לאחסון סולר בנפח 5,000 ליטר פנה אלינו וביקש שנציע לו דרך נוחה ומדויקת למדידת גובה הסולר במיכל. השיטה הנהוגה כעת למדידת מפלס הסולר כוללת טיפוס על המיכל והחדרת מקל ארוך לתוכו דרך פתח מיוחד בגג. לאחר הטבילה המוט מוצא מהמיכל, אורך המוט שהסולר הרטיב מעיד על גובה מפלס הסולר בתוך המיכל.
השיטה הקיימת הנה בסיסית מאד ומוגבלת מאד. הצורך לעבור למדידה מקצועית באמצעים טכנולוגיים ברור ומובן מאליו.
הצענו לבחור בין ארבע שיטות למדידת מפלס הסולר: מתמר לחץ הידרוסטטי, מתמר לחץ חיצוני, מד לחץ אנלוגי, מד לחץ דיגיטלי. כולן מבוססות על מדידת הלחץ ההידרוסטטי אותו מפעיל הסולר על תחתית המיכל.
נתאר להלן את עקרון הפעולה של כל אחת משיטות המדידה המוצעות:

מתמר לחץ הידרוסטטי - שיטה ראשונה

מתמר לחץ הידרוסטטי הנו אביזר המונח בקרקעית מיכל וטבול בתוך הנוזל הנמדד. האביזר נתון תחת הלחץ ההידרוסטטי של הנוזל שמעליו, הוא מודד את הלחץ הזה שמשתנה כתלות בגובה הנוזל ובמשקלו הסגולי. ערכי הלחץ הנמדד מתורגמים לערכי גובה הנוזל הניתנים לקריאה על גבי צג אלקטרוני מתאים.
הצענו מתמר לחץ טבול שיונח על גבי קרקעית המיכל, המתמר מכויל למשקל סגולי של סולר ומכוון לגובה מפלס מירבי של 2 מטר סולר. כבל באורך 3 מטר מחובר בקצה אחד למתמר בעוד קצהו השני מחובר לצג דיגיטלי מרוחק הנמצא מחוץ למיכל. יחידות המדידה בצג ניתנות לבחירה – גובה מפלס הסולר או כמותו בליטרים. מתח הפעלת הצג הדיגיטלי אפשרי AC220 או DC24 וולט

צג דיגיטלי
מתמר גובה טבול לנוזלים

מתמר לחץ עם דיאפרגמה שטוחה - שיטה שניה

מתמר לחץ חיצוני הנו אביזר המותקן מחוץ למיכל ומודד את הלחץ בתוך המיכל דרך קדח מתוברג בדופן המיכל. המתמר מותקן בחלקו התחתון של המיכל ומודד את הלחץ ההידרוסטטי שמפעיל הנוזל, לחץ המשתנה על פי גובה הנוזל ועל פי משקלו הסגולי. כדי להפריד בין הנוזל לרכיב המדידה של המתמר מומלץ להשתמש בדיאפרגמת הפרדה המותקנת כחלק אינטגרלי מהמתמר באופן שאינו מאפשר לנוזל להרטיב את אביזר המדידה. הלחץ ההידרוסטטי הנמדד מתורגם לגובה פני הנוזל במיכל.
הצענו מתמר לחץ חיצוני שיורכב בתחתית המיכל ומחוצה לו ויהיה מכויל לגובה המיכל ולמשקל הסגולי של סולר. המתמר מצויד בדיאפרגמה שטוחה מסוג "פלאש דיאפרגמה" כדי למנוע סתימות של אביזר חישת הלחץ על ידי הסולר. יציאת המתמר היא זוג חוטים המתחברים לצג דיגיטלי מרוחק, יחידות המדידה בצג ניתנות לבחירה – גובה מפלס הסולר או כמותו בליטרים.

צג דיגיטלי
משדר לחץ עם דיאפרגמה

מד לחץ אנלוגי - שיטה שלישית

מד לחץ אנלוגי הנו אביזר המודד לחץ באמצעות רכיב מדידה – צינור בורדון. צינור הבורדון מתכופף כתוצאה מהלחץ המופעל עליו ועוצמת הכיפוף מוצגת באמצעות מחט הנעה באופן סיבובי על פני לוח שנתות עגול. הערך עליו מצביעה המחט מציג את הלחץ ההידרוסטטי של הנוזל המייצג למעשה את גובה פני הנוזל מעל נקודת המדידה.
הצענו מד לחץ אנלוגי לטווח לחץ 0 עד 250 מיליבר המייצג טווח גובה מפלס של 0 עד 2.5 מטר. מד הלחץ יכול להיות מורכב על אחד הצינורות מחוץ למיכל, ערך הלחץ הנמדד מראה באופן ויזואלי ונגיש את הלחץ/מפלס הסולר במיכל. לשיטה זאת יתרון חשוב – כל האביזרים מכניים, לא נדרש מתח חשמלי כך נמנעת סכנת פיצוץ של מיכל הדלק (סולר).

מד לחץ נירוסטה
general dry gage

מד לחץ דיגיטלי - שיטה רביעית

מד לחץ דיגיטלי הנו רכיב המודד לחץ, לרוב בשיטה פיאזואלקטרית ומציג את ערך הלחץ הנמדד על גבי צג דיגיטלי. המכשיר מופעל באמצעות סוללות רגילות. קריאת הלחץ ניתנת לתרגום פשוט לערכי גובה מפלס הנוזל או כמותו בליטרים בתוך המיכל.
הצענו מד לחץ דיגיטלי שיותקן על אחד הצינורות היוצאים מהמיכל, מפעיל המתקן קורא באופן פשוט ונגיש את ערך הלחץ ההידרוסטטי הנמדד ומתרגם אותו לגובה/כמות ליטרים במיכל.

מד לחץ דיגיטלי
מעוניינים למדוד גובה נוזל ומתלבטים מהי הדרך הטובה ביותר עבורכם? זקוקים לעזרה מאיתנו? מלאו הפרטים ב"צור קשר" בתחתית המסך ונשמח לעזור לכם.

לקבלת פרטים נוספים על המוצר:

אנא מלאו את כל הפרטים החסרים בטופס לפניכם, על מנת שנוכל לחזור אליכם בהקדם האפשרי.

רוטל לכמן

לא מצאתם מה שחיפשתם? השאירו פרטים ונציג שלנו יחזור אליכם עוד היום!

דילוג לתוכן